Hantering av personuppgifter

Personuppgifter

Så hanterar vi din integritet.

Din integritet är viktig för oss.

Vi använder dina uppgifter för att skydda din integritet när du kommer i kontakt med oss. Men även för att kunna erbjuda bästa möjliga behandling av din beställning och för att ge dig en bra kundupplevelse.

Biljettservice (nedan “vi” eller “Biljettservice”) samlar in personuppgifter från dig när du till exempel köper en eller flera biljetter. Men även när du skapar ett medlemskonto, kontaktar vår support online eller per telefon, e-post eller på något annat sätt interagerar med våra tjänster.

När du använder vår webbsida samlas uppgifter in om vilken webbläsare och enhet du använder. Vi sparar då din IP-adress, information om webbsidan som du kom ifrån, var du klickade på sidan, hur länge du stannade på den, och vilken sida du lämnade sist. Se längre ner i vår Cookie Policy för mer information om hur vi samlar in dessa uppgifter.

Utöver det kan vi även samla in dina personuppgifter från exempelvis Skatteverket eller andra offentliga källor. Detta sker bara om det finns särskilda behov för det.

Du kan även välja att lämna information och personuppgifter till Biljettservice via fritextfält (t.ex. i form av meddelandefält). Personuppgifter som du lämnar genom sådana fritextfält behandlas i enlighet med denna policy.

Varför använder vi dina uppgifter?

1. För att uppfylla vårt åtagande till dig

Vi använder dina uppgifter när du kommer i kontakt med oss så att vi tex kan behandla din beställning och ta betalt för produkterna. När du behöver kundsupport vill vi vara så bra förberedda som möjligt, dina uppgifter hjälper oss att ge dig den service du behöver.

2. För att skydda vår integritet och våra affärsintressen

Vi skapar marknadsundersökningar och -analyser som hjälper oss att förbättra våra erbjudanden och tjänster. Det gör vi för att skicka kundtjänst-epost till dig, innefattande bokningsbekräftelser och evenemangspåminnelser. När vi behöver förhindra och upptäcka olagligt beteende, för att skydda eller genomdriva våra juridiska rättigheter. Det betyder att vi kan komma att använda dina uppgifter för att förhindra olaglig handel av biljetter, missbruk av t.ex. vårt eller våra evenemangspartners varumärken, bedrägeri eller andra brott.  Samt i sådana fall då vi behöver skydda vår och våra partners integritet och säkerhet.

Vi behöver skapa en profil om dig för att kunna anpassa våra tjänster till dig. Till exempel: om du har köpt biljetter till ett evenemang och har samtyckt till vår marknadsföring kommer vi att informera dig om andra liknande evenemang.

Inställningar av personalisering

När vi känner dig bättre kan vi ge dig mer av det du vill ha. För att våra meddelanden och vår webbsida ska vara relevanta för dig skapar vi en användarprofil med informationen som vi har om dig och hur du använder våra tjänster. Informationen används dock aldrig på ett sätt som skulle kunna skada din integritet.

För att stänga av personalisering, stäng helt enkelt av ”Tillåt personalisering” i dina kontoinställningar. Därmed stoppas all personalisering och endast dina uppgifter för de grundläggande tjänsterna används. Om du inte har ett konto kan du kontakta oss för att stänga av denna funktion.

Vad händer när du stänger av personalisering?

Vi kommer inte längre att använda dina uppgifter för att bedöma vad du kan tänkas vara intresserad av. Detta betyder att du inte kommer att erhålla några personliga nyhetsbrev som du prenumererar på. De kommer istället att vara generiska (du kommer dock fortsatt erhålla notiser om specifika artister eller arenor som du bett om). Vi kommer dock fortfarande att utföra profileringsaktiviteter i de fall som vi behöver göra det för att leverera våra tjänster till dig. Det kan till exempel vara i syfte att upptäcka bedrägeri och när du särskilt har bett oss göra det.

I de fall då du givit ditt samtycke

    • Om vi vill kontakta dig med information eller erbjudanden om våra kommande evenemang, produkter eller tjänster. Det kan då ske via till exempel e-post, push- och webbnotiser, via SMS eller sociala medieplattformar.
    • När vi vill leverera skräddarsydd reklam och marknadsföringskommunikation på våra webbsidor (se vår Cookie Policy för mer information).
    • För att behandla dina hälsouppgifter och för att samtidigt kunna tillgodose dina tillgänglighetsbehov. Detta sker i de fall då det specifikt krävs och uttryckligt samtycke ges. I dessa fall tas även särskild hänsyn till kundens integritet.